středa 23. ledna 2013

[LIVE]: Eric Chenaux @ Potrvá, 22/01/2013



Čas od času mě baví chodit na koncerty naslepo. Jakože nevim, co bude hrát. Důvod je prostej - ve světě internetu se mi už málokdy stane, že bych si interpreta nemohl "proklepnout" přes bandcamp, youtube nebo facebook. Což má ale negativní důsledek v tom, že přímo na koncertě se tak připravuju o moment překvapení. Takže občas internet úmyslně bojkotuju a jdu se seznámit až koncert.


V úterý 22. ledna hrál v Café Potrvá chlapík jménem ERIC CHENAUX. Záměrně jsem si na netu nepustil jedinou jeho píseň a vsadil na promotérskej čuch Silver Rocket a hezky napsanou pozvánku od mistra Banána. Dámy a pánové, z večera v Potrvá se vyklubal jeden z nejkrásnějších koncertů za poslední dobu.
Jako obvykle jsem přišel pozdě. Na pódiu zrovna ladil kytaru nějakej prošedivělej hromotluk, co si říká UNKILLED WORKER. Doposud jsem neměl tu čest, ale docela mě to zaujalo. Výpověď chlápka, kterej evidentně už v životě nemálo zažil a dokáže to vyjádřit za pomoci kytarovýho vlnobití. Supr. Atmosféru dotváří i příjemně titěrnej (a titěrně příjemnej) prostor Potrvá. Jo, mám to tady rád...

Pak už to bylo jen na Ericovi. Na pódiu se objevuje drobný nenápadný chlapík ve svetříku a brejličkách. Trošku klame tělem - takhle nevypadá rozervanej solo umělec, na jehož ultimátní show tu všichnu čekaj, ale spíš tichej učitel botaniky, co žije ve svým vlastním světě lučního kvítí. Znáte takový typy, ne? Obklopenej řadou chytrejch kytarovejch krabiček a kvákadel, s vřelým úsměvem na tváři prohodí pár nesmělých slov na úvod a hraje první píseň. V tu ránu bych určitě klečel na podlaze, kdybych neseděl na židli. Minimalistický písně křehčí než porcelán a zahraný s obrovským citem a pokorou a přitom po muzikantský stránce úžasný věci, který by těžko zahrál někdo druhej. Naprostý soustředění na každičkej tón a každičkej odstín hlasu, jakoby snad na tom závisela existence tohohle světa. Velmi brzo jsem se stal součástí tohohle mimořádnýho okamžiku. Celou tu půlhodinu (nevim) jsem Erica dokázal sledovat naprosto bez hnutí. Možná jsem si přál, aby vůbec nepřestal hrát. Strašně moc mě to oslovilo, protože to prostě zafungovalo na sto procent: tahle hudba v tomhle místě a v tuhle roční dobu. Nakonec odehrál poslední song, několikrát poděkoval a zmizel mezi lidma. Všimnul jsem si, jak sedí u stolu jakoby nic. Prostě zase ten nenápadnej chlápek z davu.

Naprosto mě to odrovnalo, takže navzdory v podstatě nepřetržitý díře v peněžence jsem běžel pro prachy. Potřeboval jsem si koupit jeho desku. Volba padla na Guitar&Voice. Prodával mi ji sám Eric. Ačkoliv to nemám obvykle ve zvyku, protože mi to přijde moc servilní, musel mu to říct: "You know, that was an incredible show, really, thank you so much..." - "Thank you, thank you so much...," odpověděl a evidentně ho to potěšilo.

Žádné komentáře:

Okomentovat